Hoppa till innehållet

Smidig service med en positiv attityd

Smidig service med en positiv attityd i hjärtat av maskinuthyrningsföretaget.

Kolme Ramirentin arvoja kuvaavaa piktogrammia päällekkäin keltaisella taustalla: sujuvuus, palvelu ja positiivisuus.

Vår grund

Vårt företags värderingar beskriver vad vi är och hur vi vill bli sedda. De berättar vad Ramirent står för nu och vad det siktar på i framtiden. Vår framgång beror mycket på hur väl vi implementerar våra värderingar som håller oss i gång och inspirerar oss varje dag. De hjälper oss att rekrytera, utveckla och motivera rätt personer, samt att göra vårt arbete meningsfyllt. 

Våra värderingar

Smidighet

Vi arbetar som ett team för att göra det lättare för våra kunder och kollegor – från beställning och leverans till användning och retur, via leveransprecision och hög tillgänglighet samt genom att vara lätta att nå.

Service

Vi ger våra kunder och kollegor oslagbar service genom att förstå deras behov och rekommendera den utrustning de behöver för att göra ett effektivt och säkert jobb.

Positivitet

Vi får våra kunder och kollegor på gott humör genom att hålla vad vi lovar, skapa en bra stämning.

Etiska riktlinjer

Våra etiska riktlinjer stödjer Ramirents hållbara utveckling och framgång. De handlar om Ramirents företagskultur, allmänt accepterade metoder och engagemang för att följa lagar och förordningar. Såväl Ramirents personal som företagets intressenter (inklusive underleverantörer och leverantörer) förväntas följa dem i alla sina transaktioner och arbetsuppgifter som rör företaget. Läs vår uppförandekod i sin helhet här.

10 nyckelprinciper för uppförande

1. Efterleva lagar och regler

Ramirents sätt att göra affärer grundar sig i efterlevnad av lagar, interna och externa regler, såväl nedskrivna som oskrivna. Vi bör veta tillräckligt för att avgöra:

− skillnaden mellan vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet? Vi väljer alltid

− när ska man söka råd? – I det ögonblick vi är tveksamma, söker vi alltid råd. Fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite

2. Rättvis konkurrens och efterlevnad av antitrust- och konkurrenslagar

Vi följer alltid aktuell konkurrenslagstiftning för att skydda och främja effektiv konkurrens.

3. Nolltolerans för korruption, bestickning och penningtvätt

Vi accepterar inte korruption, bestickning eller penningtvätt. Det är helt emot vårt sätt att göra affärer. Vi vill undvika otillbörlig påverkan av affärsbeslut genom att erbjuda eller erhålla en otillbörlig affärsfördel. Vi följer lagar och interna regler.

4. Undvika konflikter mellan privata och professionella intressen

En intressekonflikt kan uppstå när en person i förtroendeposition har privata intressen som påverkar det officiella ansvaret. Sådana konflikter måste undvikas.

5. Skydda Ramirents tillgångar och information

I vårt dagliga arbete blir vi betrodda med Ramirents och våra affärspartners tillgångar, konfidentiella uppgifter samt personliga uppgifter. Vi ska hantera dessa med omsorg. Obehörig användning av sådana uppgifter är olaglig och kan leda till civilrättsliga eller straffrättsliga påföljder.

6. Säkerställa finansiell integritet

Vi registrerar och rapporterar affärsuppgifter ärligt och noggrant för att uppnå att alltid ha lämplig information tillgänglig för att kunna ta ansvarsfulla affärsbeslut.

7. Respektera mänskliga rättigheter genom att säkerställa jämställdhet, välmående och säkerhet

Vi respekterar mänskliga rättigheter såsom åsiktsfrihet och yttrandefrihet, religion och rätt att organisera sig fredligt. Vi diskriminerar aldrig någon på grund av etniskt ursprung, ålder, nationalitet, kön eller sexuell läggning. Dessa riktlinjer i FN:s globala paragrafer (Global Compact) och Internationella arbetsorganisationen (ILO) utgör grunden för Ramirents sätt att göra affärer samt andra interna regler och affärsmetoder.

Vi främjar en arbetsplats där vi bemöter varandra med ett leende och vi upprätthåller en säker, hälsosam och välskött arbetsmiljö.

8. Ansvarsfulla inköp

Ramirent har tagit ställning för ansvarsfulla inköpsrutiner och förväntar sig att leverantörer följer gällande lagar och är överens med oss om de principer som anges i uppförandekoden.

9. Bidra till samhället för att främja allmänhetens bästa

Vi deltar i utvecklingen av våra samhällen, med öppenhet och integritet i våra handlingar, och följer helt och hållet lokala lagar och interna regler. Främst stödja program och evenemang inom sport, kultur och miljöskydd, för att skapa mervärde för Ramirents medarbetare, mål och initiativ. Säkerställa att alla sponsringsprojekt grundar sig i skriftliga kontrakt som har godkänts enligt gällande beslutspolicy.

10. Ta hand om miljön

Ramirents grundläggande affärsmål är att främja hyrande framför ägande. När man delar utrustning minskar branschens miljöpåverkan. Vi tar också hänsyn till miljön, genom hela vår verksamhet och genom försiktighetsåtgärder.

Brott mot Ramirents etiska riktlinjer rapporteras till Ramirent-koncernens ledningsgrupp. Överträdelser kan leda till att en anställd i företaget sägs upp eller, när det gäller en underleverantör/leverantör, att samarbetet med Ramirent upphör. Om du vill anmäla ett missbruk, kan du göra det här.

Efterlevnad gäller alla

Vi är alla dedikerade att leva upp till Ramirents uppförandekod. Vi kommunicerar kontinuerligt om uppförande och följer även upp det. Brott mot uppförandekoden rapporteras till Ramirent-koncernens ledningsgrupp. En sådan överträdelse kan leda till uppsägning av en anställd på företaget eller, när det gäller underleverantörer/leverantörer, till att deras samarbete med Ramirent avslutas. Om du vill rapportera oegentligheter kan du göra det här.

Lär känna oss