Den Temporära Fabriken
Hållbar, digital och produktiv byggarbetsplats
Den temporära fabriken -koncept är en helhetstjänst där en extern aktör ansvarar för alla stödfunktioner på byggarbetsplatsen. Detta gör det möjligt för de andra projektparterna att fokusera på sin kärnverksamhet.
Tjänsten hjälper kunden att uppfylla de växande säkerhets- och miljökraven på byggarbetsplatser. Det har också visat sig öka produktiviteten på arbetsplatsen.
Tjänsten Temporära fabriken tar hand om praktiskt taget allt som lämnar byggarbetsplatsen efter att projektet har avslutats. Förutom uthyrning av utrustning och byggplatstjänster innehåller tjänsten saker som inte syns men som är särskilt värdefulla för kunden – planering, logistik och projekteffektivisering samt hanterbarhet genom digitala verktyg och BIM.
Byggarbetsplatsens supportfunktioner står för upp till 25 % av byggplatsens omsättning. Förnuftig planering och genomtänkt byggplatshantering kan förbättra projektets produktivitet med upp till fem procent. Och de fem procenten är kraftfulla – till exempel i ett miljonprojekt betyder fem extra procent 50 tusen extra euro!
Med dig från allra första början
Med tjänsten Temporära fabriken får du hjälp med att välja de bästa implementeringsmetoderna genast i början av projektet. Planeringshjälp erbjuds mer än vanligt, och målet är att hitta bästa möjliga lösningar på kundens utmaningar redan innan byggarbetsplatsen är uppförd. Ju tidigare verksamheten planeras, desto mindre oväntade kostnader uppstår. Med noggrann planering är det också möjligt att påverka utsläppen under byggarbetsplatsen.
Vi hjälper dig att fokusera på din kärnverksamhet genom att planera och underhålla tillfällig drift. Centraliseringen av tillfällig hjälpverksamhet skapar också ekonomiska fördelar för projektet och förbättrar riskhanteringen.
Feedback från utvecklare, Urban Escape
We had a huge project worth around 7 billion SEK, which we then divided into seven smaller projects with different contractors. All workers could use the same cranes with an optimised schedule. The scaffolds didn’t need to be transported as much because we planned ahead and moved them to where they were needed next. The fluctuation of people in different projects was easier to adjust. And we didn’t have to pay bonuses that cover the costs for using multiple suppliers. All projects shared expenses for rentals and maintenance for accommodation – the benefit of this was that we could coordinate and use these areas for all contractors. We have calculated that we saved around 4 % of total costs just by doing that.
Johnny Strömfelt
TJUREN Projektpartnet AB
Intresserad? Kontakta oss!
Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.