Välkommen som kund hos oss
Som kund hos oss har du tillgång till högklassiga byggmaskiner och tjänster som erbjuds av vårt omfattande kundcenternätverk. Vår professionella personal hjälper dig att hitta den bästa lösningen för dina behov för både små och stora projekt.
Du kan göra dina transaktioner enklare och snabbare genom att öppna ett konto i förväg. Som kontokund kan du betala för din hyra av utrustning med faktura eller kort hos kundcenter.
Vill du använda RamiSmat? Kontakta oss via formuläret som du hittar här. RamiSmart ger dig möjlighet att enkelt göra uthyrningar, returer och serviceförfrågningar online 24/7. I portalen kan du även hantera åtkomsträttigheter själv för ditt företag.
Att öppna ett konto är enkelt
Du kan lämna in en kontoansökan för en ny kund antingen genom att underteckna webblanketten med dina nätbankskoder eller genom att skriva ut en pdf-blankett. Vi kräver att alla våra kunder öppnar ett konto.
1
Kontoansökan
Fyll i och skicka den elektroniska kontoansökan eller skriv ut, fyll i och lämna in pdf-kontoansökan till en kundcenter eller fyll i pdf-kontoansökan och skicka den till oss via e-post.
2
Behandling av ansökan
Vi behandlar din ansökan så snabbt som möjligt. Vi kontrollerar alltid våra nya kunders kreditupplysningar i samband med att vi skapar en kundrelation.
3
Börja hyra
Du kommer att få ett meddelande om att din kontoansökan har godkänts, varefter du kan hyra utrustning från alla våra kundcenter runt om i Finland.
Elektronisk kontoansökan
Om du behöver hjälp med att fylla i formuläret, vänligen kontakta vår kundtjänst.
Om du behöver hjälp med att fylla i formuläret, vänligen kontakta vår kundtjänst.
Utskrivbar kontoansökan
Kolla även in dessa
I frågor som gäller betalning av fakturor kan du kontakta:
Vi betjänar vardagar kl. 8–16.
Vanliga frågor
Produkterna ska återlämnas inom kundcentrets öppettider. Du observerar väl att hyrningen avbryts dock redan föregående dag om du återlämnar produkten innan klockan 9 följande morgon – du behöver alltså inte betala för en extra hyresdag.
Småmaskiner och utrustning kan du vid behov returnera även till ett annat kundcenter än varifrån du hyrde dem. Kontakta oss dock alltid på förhand så vi kan handleda dig.
Du hittar våra transportpriser på vår webbplats. Observera att priset gäller per väg (dvs. antingen leverans eller upphämtning tillbaka till Ramirent).
Vi har en transporttjänst och du kan beställa maskinerna direkt till arbetsplatsen på en överenskommen tidpunkt.
Det lönar sig att beställa transport av oss cirka ett dygn innan den önskade leveransen.
Transport kan överenskommas till din arbetsplats inom ett tidsfönster på cirka två timmar. Du observerar väl att transporttjänsten förutsätter ett kreditkonto hos Ramirent. Om du ännu inte har ett konto hittar du ansökan enkelt på sidan Bli kund.
Om du behöver bruksanvisningen för utrustningen, kontakta vår kundtjänst på numret 0800 171 414 eller skicka oss e-post till asiakaspalvelu@ramirent.fi.
Vi ger dig vid behov användarhandledning när du hyr utrustning av oss. Kom ihåg att själv berätta oss om du behöver användarhandledning, så antar vi inte att du kan använda maskinen genast självständigt.
Vi tar inte emot kontanter vid våra kundcenter utan betalningen sker med faktura eller bank- eller kreditkort.
Du kan betala för hyrningen till kundcenter antingen med bank- eller kreditkort eller alternativt (om du har öppnat ett kreditkonto hos oss) även med faktura som skickas till faktureringsadressen enligt överenskommelse.
Mindre hyror på maskiner som hyrs ut direkt vid våra kundcenter kan du betala vid kundcentrets kassa med bank- eller kreditkort. Du observerar väl att kontantbetalning inte är möjligt.
Kunder som har ett kreditkonto hos Ramirent får en faktura på sina hyrningar, antingen i pappersform eller elektroniskt.
Hyrning av större byggmaskiner och maskiner som levereras till arbetsplatsen kräver alltid att kunden har ett kreditkonto.
Det lönar sig att göra beställningen så tidigt som möjligt, senast fem dygn innan behovet. Då kan vi bättre garantera att du får produkten du önskar på arbetsplatsen i tid.
Prisen på produkterna är alltid dagspris. Därmed är hyrespriset för en timme samma som för en dag.
Du kan beställa maskiner och utrustning även per e-post. Beställningen kan skickas till adressen asiakaspalvelu@ramirent.fi.
Vänligen ange följande uppgifter:
- Namn på företaget som gör beställningen (eller alternativt namn på privatpersonen)
- Eventuellt referensnummer eller arbetsnummer
- Adressen där maskinen används
- Beställarens namn och telefonnummer
- Namn på eventuell mottagare av beställningen samt telefonnummer
- Produkter och antal som beställs
- När behöver du maskinerna i fråga samt hur länge uppskattningsvis (till exempel två veckor)
Du behöver inte boka produkten på förhand men observera att urvalet vid kundcenter är begränsat. Således finns produkten nödvändigtvis inte vid kundcentret i fråga, om en annan kund redan har hyrt ut den.
Du kan kontrollera tillgängligheten direkt av kundcentret antingen per telefon eller e-post. Du kan också kontakta vår kundtjänst som vid behov förmedlar förfrågan om tillgänglighet till kundcentret.
Ja, du kan även hyra maskiner och utrustning av oss som privatperson. Läs mer på sidan Bli kund.
Du kan förlänga hyrestiden antingen genom att ringa kundcentret där du hyrde maskinen eller alternativt direkt från kundtjänst på numret 0800 171 414.
Du kan kontrollera tillgängligheten direkt av kundcentret antingen per telefon eller e-post. Du kan också kontakta vår kundtjänst som vid behov förmedlar förfrågan om tillgänglighet till kundcentret.
Du kan ringa direkt till våra kundcenter eller alternativt kan du göra din beställning i vår kundtjänst på numret 0800 171 414 – vi hjälper dig gärna.
Våra hyrespriser är dagspriser och den första dagen räknas från upphämtningsdagen till följande dag kl. 9. Om du alltså återlämnar produkten följande morgon innan klockan 9 debiteras du för en hyresdag.