Oletko pannut merkille, että verkkosivustomme uudistui kokonaisvaltaisesti syksyllä? Uudistuksen pontimena oli halumme palvella asiakkaita paremmin myös digitaalisesti, sujuvoittaa koko palvelupolkua. Nyt kun uusia verkkosivuja on hetki ehditty käyttää, voidaan todeta, että onnistuimme tavoitteessamme esitellä Ramirentiä nimenomaan palveluyrityksenä eikä pelkästään koneita vuokraavana tahona. Asiakaslähtöisyys on otettu organisaatiolähtöisyyden sijaan tärkeäksi ohjenuoraksi.
Verkkosivusto ei vain näytä modernimmalta, vaan sen kokonaisvaltaista toimivuutta on rakennettu ajatuksella ja tarkkaan harkiten. Verkkosivu-uudistuksen projektipäällikkönä toiminut Ramirent Finlandin Marketing Development Manager Marika Salmi kertoo: ”Jo paljon ennen verkkosivuprojektia tutkimme paljon ostajapersooniamme ja erilaisia ostopolkuja. Tätä tietoa hyväksikäyttäen suunnittelimme nettisivut mahdollisimman hyvin kaikenlaisia käyttäjiä palveleviksi. Polku ei jää missään kohtaa kesken, vaan asiakas ohjautuu aina eteenpäin loogisella tavalla. Asioiden löydettävyyteen verkkosivuilla panostettiin myös paljon.”
Salmi jatkaa: ”Totta kai käytimme hyväksemme myös tutkittua tietoa verkkosivustojen toiminnallisuuksista, ja sitä meille tarjosi konseptointivaiheessa mainio kumppanimme North Patrol. Kokeneet konsultit kuuntelivat tarkalla korvalla villeimpiäkin toiveitamme, läpi koko organisaation, ja selvittelivät meille parhaita ratkaisuja. North Patrolin apu olikin meille ensiarvoisen tärkeää projektin alkuvaiheessa. Heidän kanssaan tehdyn vertailun ja analyysin tuloksena Ramirent valitsi WordPress-alustan sen mahdollistamien monipuolisten, joustavien ratkaisuiden vuoksi.”
Perusteellisen konseptointivaiheen jälkeen oli aika kääriä hihat ja ryhtyä tositoimiin. Verkkosivuston toteutuksen kumppaniksemme valikoitui Evermade, jonka asiantuntijoiden kanssa alettiin kehittää nettisivujen yleisölle näkyvää osaa. Ramirentin markkinointitiimi ahkeroi sisältöjen parissa, ja muu organisaatio osallistui kiitettävällä tavalla projektiin. Kova työ palkittiin, kun uudet verkkosivut lanseerattiin elokuun lopussa.
Mikä muuttui?
”Uusi verkkosivusto on ulkonäöllisesti enemmän tätä päivää. Se ohjaa visuaalisestikin asiakasta eteenpäin tarvitsemiensa palveluiden äärelle. Jo sivustolle saavuttaessa on helppo sukkuloida eteenpäin tehtyään ensimmäisen valinnan siitä, onko tarve pelkästään koneiden vuokraamiseen vai haetaanko kokonaisvaltaista kumppania isompaan projektiin”, Marika Salmi kuvailee.
”Asiakaskokemus on kaiken kaikkiaan parempi. Asiakkaan digitaaliset itsepalvelumahdollisuudet ovat kasvaneet, yhteydenottomahdollisuudet ovat monipuolistuneet sekä helpottuneet ja sivuston sisäinen hakutoiminto tuntuu olevan menestys”, Salmi jatkaa luetteloa.
Sisällöntuottajien näkökulmasta julkaisualusta on helppokäyttöinen ja selkeä. Käyttöliittymän kanssa tulee nopeasti sinuiksi, vaikkei olisi aiempaa kokemusta WordPressistä. Selkeät palvelupolut eri asiakasryhmille helpottavat sekä asiakkaan että sisällöntuottajan elämää.
Uuden verkkosivuston lanseerauksen jälkeen kehitystyö on jatkunut. Eri toimintoja hiotaan ja uusia sisältöjä luodaan jatkuvasti. Yhtenä uutuutena mainittakoon asiakaskokemusta helpottamaan luodut botit, jotka tarjoavat apuaan eri muodossa monilla sivuston sivuilla.
Myös Ramirent Finlandin toimitusjohtaja Mikael Kämpe liputtaa verkkosivu-uudistuksen puolesta: “Uusien kotisivujen myötä olemme vahvistaneet omaa nettinäkyvyyttämme ja parantaneet huomattavasti digitaalista myyntikanavaamme verkkosivujen kautta. Myös uudistunut RamiSmart-asiakasportaali on osa tätä digitaalisten myyntikanavien kehitystä. Haluan kiittää kaikkia projektiin osallistuneita. Kehitys jatkuu ja on tärkeää, että eri sidosryhmiltä, kuten henkilöstöltä ja asiakkailta, saadaan kehitysideoita ja parannusehdotuksia.”
Tarjouspyyntö sisään tai suoraan vuokraamaan
Yksi kaikkein keskeisimmistä uudistuksista oli tuoteosion verkkokauppamainen toteutus. Tuotteet – vuokrattavat koneet ja laitteet – on esitetty helposti selailtavassa muodossa, johon moni on tottunut verkkokaupoissa asioidessaan. Tuotteiden selauksessa erilaiset suodattimet selkeyttävät ja helpottavat hakua. Tuotesivuja on rikastettu lisätiedoilla, jotka palvelevat asiakasta mahdollisimman hyvin.
Kun löytää tarvitsemansa tuotteen, sen voi lisätä ostoskoriin ja samalla valita mukaan niin kutsuttuja oheistuotteita, kuten turvavälineitä tai vaikkapa hiomakoneen laikkoja. Ostoskoriin voi kerätä haluamansa määrän tuotteita – myös niitä, joiden ohjeellisia hintoja ei ole lainkaan esitetty nettisivuilla – ja yhdellä klikkauksella tehdä niistä tarjouspyynnön. Asiakaspalvelumme käsittelee tarjouspyynnön pikaisesti, ja näin saadaan homma sujuvasti eteenpäin!
Tätä toimintoa ei vanhalta sivustoltamme löytynyt. Nyt lanseerauksen jälkeen tarjouspyyntöjä on suorastaan tulvinut verkkosivuston kautta. Asiakkaat ovat siis selvästi löytäneet nettisivumme ja hyödyntäneet tarjouspyyntötoimintoa.
Olemassa olevat asiakkaamme voivat lisäksi vuokrata tuotteita suoraan verkosta, hyödyntämällä RamiSmart-asiakasportaalia. RamiSmartista myös näkee suoraan omat asiakaskohtaiset hintansa eri tuotteille. Asiakasportaalista löytyvät kaikki samat tuotekategoriat, vieläpä samankaltaisesti esitettynä kuin verkkosivustoltamme. RamiSmartin muita hyötyjä ovat esimerkiksi CO2-päästöjen laskenta sekä mahdollisuus tehdä huolto- ja palautuspyyntöjä. Mainittakoon vielä, että niin verkkosivut kuin RamiSmartkin toimivat erinomaisesti myös mobiililaitteiden selaimessa, eli erillisiä sovellusasennuksia ei tarvita.
Myös RamiSmart on parhaillaan uudistusten keskellä, mutta se on jo toinen tarina.
Lue myös aiempi, vielä suunnitteluvaiheessa kirjoitettu artikkeli verkkosivu-uudistuksestamme. Toteutuivatko suunnitelmat ja visiot?