YIT:n Triplan työmaalla Helsingin Pasilassa ilmanlaatu oli vaarassa muuttua työkoneiden määrän vuoksi liian sakeaksi. Ramirentin ratkaisu siirtyä käyttämään Nesteen uusiutuvaa dieseliä isojen rakennuskoneiden polttoaineena sai lähipäästöongelmat hallintaan.
Helsingin Länsi-Pasilaan nouseva Tripla lukeutuu noin 1,1 miljardin euron hintalapullaan maan mittavimpiin meneillään oleviin rakennusprojekteihin. YIT:n toteuttamasta Triplasta tulee paitsi pääkaupungin raideliikenteen vilkkain solmukohta, myös valtava ostoskeskus-, asumis-, liike-elämän ja vapaa-ajan keskittymä.
Triplan ensimmäisessä vaiheessa syksyllä 2019 käyttöön vihitään uusi raideliikenneasema sekä aseman yhteyteen tuleva kauppakeskus. Tiivis aikataulu ei salli viivästyksiä. Triplan rakennustyömaalla toimiikin enimmillään jopa noin 1 800 henkilöä sekä satoja työkoneita.
Ramirent on Triplassa merkittävässä roolissa. “Toimitamme Triplaan koneet ja työvälineet työmaalla operoivan vuokrauspisteen sekä teline- ja työmaapalveluiden kautta, ja ratkomme yhdessä eri työvaiheisiin liittyviä haasteita ja hallitsemme riskejä“, Ramirentin tuotepäällikkö Antti Alatalo tiivistää.
Eräs riskitilanne tuli eteen tammikuussa 2019, kun kauppakeskukseen valmistuvaa pysäköintitaloa rakennettiin ankaralla tahdilla. Töissä käytettiin monia dieselvetoisia koneita nostimista kurottajiin ja kuormaajista trukkeihin. Työskentelyolosuhteista teki poikkeuksellisen haastavan se seikka, että halliin ei ollut vielä asennettu toimivaa ilmanvaihtojärjestelmää.
Niinpä tammikuun 2019 lopussa YIT:n työsuojeluvaltuutettu ilmoitti Ramirentille, että ilmanlaatu hallissa on dieselkoneiden savutuksen ja pienhiukkaspäästöjen vuoksi kehittynyt niin huonoksi, että käytännössä kaikkien dieselmoottoreiden käyttö olisi lopetettava ja vaihdettava koneet sähkökäyttöisiksi.
“Haastavaksi tilanteen teki se, että monista raskaamman sarjan koneista ei yksinkertaisesti ole olemassa sähkökäyttöistä versiota markkinoilla. Myös niiden koneiden korvaaminen toisenlaisilla malleilla, joista löytyisi sähköinen versio, olisi vienyt viikkoja”, Alatalo kertoo.
Neste MY ratkaisee päästöongelman
Ramirentin ratkaisu oli ottaa Triplan työmaalla käyttöön Neste MY uusiutuva diesel. Jätteistä ja tähteistä valmistettava uusiutuva diesel tuottaa fossiiliseen dieseliin verrattuna merkittävästi vähemmän lähipäästöjä kuten typpioksideja ja pienhiukkasia. Myös hiilidioksidipäästöt ovat Neste MY:llä jopa 90 prosenttia pienemmät.
Alatalo kiittelee Nesteen nopeaa reagointia akuutissa tilanteessa. “Kun ilmoitus ilmanlaadusta tuli perjantaina, otimme saman tien yhteyttä Nesteeseen, ja ensimmäinen toimitus oli Triplalla jo seuraavan viikon alussa.”
Viikonloppu kuitenkin näytti jo menetetyltä tapaukselta, kunnes Ramirentiltä löytyi luova ratkaisu uhkaavan työseisokin välttämiseksi. “Itse asiassa, aivan ensi hätään keksimme käydä hakemassa dieseliä isojen koneiden tankkiin läheiseltä Neste MY -automaattijakelusasemalta!” Alatalo nauraa. Hän kertoo, että uusiutuvan dieselin avulla sisäilma pysyi hyväksyttävällä tasolla ja työt saivat jatkua turvallisuuspäällikön päätöksellä vain yhden päivän seisokin jälkeen. YIT:n jatkomittausten mukaan ilma on pysynyt moitteettomalla tasolla.
Kaikkein kriittisimmällä sisäpihan alueella Ramirentin pyörivään kurottajaan on lisäksi liitetty pakokaasuimuri, mikä minimoi kaikki pakokaasujen aiheuttamat hajuhaitat. “Mikä parasta, Neste MY:n avulla työt Triplalla jatkuvat ilman ongelmia jo työmaalla olevalla kalustolla.”
Myös Erno Martin, YIT Triplan työsuojelupäällikkö on tyytyväinen: ”Hienoa, että löydettiin erittäin nopeasti toimiva ratkaisu uusiutuvan dieselin muodossa. Suosittelen lämpimästi tätä käytettävän kaikissa mahdollisissa dieselillä toimivissa työkoneissa työhyvinvoinnin parantamiseksi, päästöjen vähentämiseksi ja ympäristön hyväksi.”
Sisäilmaongelman ratkeamisen myötä Neste MY valittiin ensisijaiseksi polttoaineeksi kaikkiin Triplan työmaalla toimiviin Ramirentin koneisiin. Polttoaineen saatavuuden varmistaa Ramirentin tankkauspalvelu, joka tuo Triplan alueelle Neste MY:tä sisältävän, säännöllisesti täydennettävän polttoainesäiliön.
“Ramirentillä ja Nesteellä on hyvä ymmärrys ja henki. Olemme ikään kuin samalla puolella pöytää: Ei vatuloida vaan laitetaan homma yhdessä toimimaan!” Antti Alatalo summaa.