Tuulivoimarakentaminen on myötätuulessa. Syrjäisten tuulipuistojen rakentajat tarvitsevat omanlaistaan palvelua. Pohjanmaan työmaapalvelut hoitavat homman!
Energiantuotantomuotona puhdas tuulivoima kasvaa nopeasti sekä muualla maailmassa että Suomessa. Voi hyvin kuvata, että sen rakentaminen on varsinaisessa myötätuulessa.
Ensimmäinen suomalainen tuulivoimala rakennettiin vuonna 1986. Vuoden 2021 lopussa kotimainen tuulivoimakapasiteetti oli jo lähes 3 300 megawattia, ja voimaloita 962 kappaletta. Voimaloiden rakentaminen jatkuu kiivaana, ja ne levittäytyvät yhä uusille alueille. Suurin osa tuulivoimaloista on tähän asti sijoittunut Pohjois-Pohjanmaalle, mutta nyt niitä rakennetaan enenevissä määrin myös muualle tuuliresurssien kannalta otollisiin paikkoihin. (Lähde: Suomen Tuulivoimayhdistys)
Ramirentillä on pitkä kokemus tuulivoimarakentamisen palveluista. Etenkin Pohjanmaan vuokraamot ja työmaapalvelut hoitavat suurta määrää projekteja. Pelkästään Kokkolan asiakkuuspäällikkö Pertti Huhtalalla oli viime kesänä hoidettavanaan kaksitoista rakenteilla olevaa tuulipuistoa. Tällä hetkellä Pohjanmaalla on käynnissä vajaa kymmenen projektia, joissa Ramirent on mukana. Suunnitelmissa on rutkasti lisää.
Tuulivoimaprojektien erityispiirteitä
Koska tuulipuistot sijaitsevat yleensä syrjässä, rakentamisen aikaisilta palveluilta vaaditaan paljon. Välimatkat ovat pitkiä eikä fasiliteetteja ole aina niin helposti saatavilla. Suomen tuulimyllyasennukset hoidetaan usein eurooppalaisin voimin, jolloin rakentajat tulevat kauempaa. Myös tämä asettaa tiettyjä vaatimuksia palveluille.
Tuulivoimaprojektin alussa rakennetaan ensin tiestöt ja tehdään voimaloiden perustukset, sähkövedot ja mahdolliset muuntoasemat. Tällöin palvellaan yleensä suomalaisia urakoitsijoita, joille toimitetaan usein tiloja sekä betonointi- ja maanrakennuskalustoa. Turbiinitoimittajille – jotka yleensä ovat eurooppalaisia, kuten Vestas ja Nordex – vuokrataan työmaatiloja ja generaattoreita.
Asentajilla, jotka saapuvat usein Puolasta, Tanskasta, Saksasta, Ruotsista tai Iso-Britanniasta, on tarvetta esimerkiksi kurottajille monenlaisen muun kaluston ohella. Lisäksi palvelemme kuljetusliikkeitä, jotka toimittavat osat satamasta rakennuspaikalle; heille tarjotaan kuorman purkamiseen tarvittavaa kalustoa. Ramirentin osalta projekti päättyy siihen, kun haemme vuokrakaluston valmiilta voimalalta pois.
Kaluston lisäksi erittäin suuressa roolissa ovat palvelut. Tuulipuistoprojektien erityisluonteen vuoksi asiakkailla on tarvetta jos jonkinlaisille palveluille. Näistä siivous-, jätehuolto- ja konehuoltopalvelut ovat tavallisimpia. Lisäksi vuokraamme vaikkapa valvontakamerajärjestelmiä tai toimitamme juomavettä kohteeseen, mitä ikinä tarvitaankin. Asiakkaat ovat vaativia ja haluavat säilyttää tietyn tason työmaalla.
Ramirent rakentajien palveluksessa
Tuulivoimaprojektien kesto riippuu pitkälti rakennettavien turbiinien määrästä. Esimerkiksi Suomen suurimman tuulipuiston, Mutkalammen, vajaan 70 turbiinin pohjatyöt kestivät vuoden verran. Voimaloiden pystytyksessä tulee menemään toinen vuosi. Kyseessä on todella ripeä aikataulu.
Ramirentin näkökulmasta haastavinta on yleensä kohteiden syrjäinen sijainti. Pohjanmaan työmaapalveluiden työnjohtaja Niko Penttinen kuvailee rakennuspaikkojen olevan ”aina vähintäänkin melko kaukana”. Lisäksi yrityksen sisäiset prosessit ovat olleet koetuksella, kun projekteista on opittu ja opitaan koko ajan lisää.
Huhtalan mukaan asiakkaan näkökulmasta projekteissa tärkeintä on luottamus. Se saadaan reagoimalla nopeasti. Asiakkaan kysymyksiin vastataan aina, poikkeuksetta. Virka-aikoja ei voida tuijottaa pilkuntarkasti.
Työmaalla on vilskettä ja vilinää – työmaapalvelut auttavat aina
Juttua varten haastateltiin juuri Ahvenanmaan työkeikalta palanneita Huhtalaa, Penttistä ja Jonas Dahlia, joka toimii myös työmaapalveluiden työnjohtajana. Kolmikolla on yhdessä ja erikseen paljon kokemusta tuulivoimaprojektien hoidosta. Vuosien aikana onkin sattunut ja tapahtunut kaikenlaista. Tavoitteena on aina palvella asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla.
Huhtala luettelee: ”Joskus työmaalla on asiakkaan autoon tehty kytkinremontti, ampiaisia on torjuttu useaankin otteeseen, ja aurinkorasvaa on toimitettu rakentajien suojaksi porottavalta auringolta. Rakentajia vaivaavat usein myös hyttyset, jotka koetaan yksiksi pirulaisiksi.”
Kerran ampiaiset olivat tehneet pesän työmaatilan ilmanvaihtokoneeseen. Asiaan havahduttiin, kun seinää pitkin alkoi valua hunajaa. Dahl taas kertoo kerrasta, kun pönttöön oli tehty tarpeet ennen kuin vesiä oli asennettu. Hän ei erityisen lämmöllä tapausta muistele, mutta myöntää, että hätä ei lue lakia! Kaikesta on selvitty riuskalla asiakaspalveluasenteella.
Penttinen puolestaan kertoo, miten hän pari vuotta sitten oli sopinut tilaryhmän asentamisesta työmaalle. Kaikki oli jo pakattu sunnuntaina, tilat olivat jonossa ja aliurakoitsijat tulossa mukaan. Lähtö muutaman sadan kilometrin päähän tapahtui maanantaina aamuvarhaisella. Työmaalla piti olla murskepedin valmiiksi tehtynä, mutta jossain kohtaa paikalle jo saapunut kuljetusliike ilmoitti, etteivät pohjat suinkaan ole valmiit. Penttinen ajoi perille ja totesi työmaatilojen seisovan siististi rivissä rekkojen kyydissä. Siinä vaiheessa metsäkone peruutteli kohdasta, johon tilat piti asentaa. Ei auttanut muu kuin sopia uudesta asennuskeikasta viikon päähän, ja Penttinen ajeli takaisin kotiin Kokkolaan. Ottipa matkalla epähuomiossa pienen ylinopeussakonkin…
Myös Huhtala muistaa, miten joskus illalla sanottiin, että ”peti on aamulla valmis”. Aamusella kuitenkin kaadettiin vielä puita rakennuspaikalla. Oli yksi työntäyteinen päivä, ja tiloja päästiin kuin päästiinkin asentamaan vihdoin illalla kymmenen aikaan. Kahdelta yöllä odotti sitten saunailta ikään kuin palkintona urakasta. Näiden tapausten jälkeen kolmikon käyttöön onkin jäänyt lentävä lause: ”Eihän sitä tiiä vaikka siellä olis mettäkone vielä tontilla!”
”Voitteko siirtää voimalinjaa?” kysyttiin työmaapalveluilta kerran. Ja mutkan kautta saatiin hoidettua sekin. Asiakas saattaa siis kysyä ja pyytää aivan mitä tahansa. Pohjanmaan työmaapalveluilla on ”yhden luukun taktiikka”, minkä ansiosta asiakkaat luottavat Ramirentiin ja turvautuvat aina mieluusti työtään helpottaviin palveluihimme.
Artikkeli on julkaistu RamiSanomissa 2/2022.