Turun telakan sykkeessä, missä valtavat risteilyalukset näkevät päivänvalon, kumppanuus on enemmän kuin pelkkä sana – se on elinehto. Ramirent ja Meyer Turku ovat osoittaneet, että pitkäaikainen ja syvä yhteistyö voi johtaa merkittäviin saavutuksiin. Jo vuodesta 2003 alkaneessa matkassa on nyt siirrytty uuteen vaiheeseen, jossa tavoitteena on entistäkin tiiviimpi ja ennakoitavampi kumppanuus.
”Kumppanuus, aito yhteistyö ja ymmärrys siitä, että toiminnan kaikkinainen kehittäminen on hyväksi molemminpuolisesti”, kuvailee Raija Elo, Head of Department, Ship Services, Meyer Turun odotuksia kumppaneiltaan. Meyerin Tomi Kivikoski, Team Leader, jatkaa: ”Nämä arvot ovat ohjanneet Ramirentin ja Meyer Turun suhdetta jo vuosien ajan. Lisäksi tietysti odotamme, että aikataulut pitävät telakan hektisessä maailmassa.”
Uusi sopimusmalli tuo ennakoitavuutta ja läpinäkyvyyttä

Uusi, eräänlaisena pilottina solmittu kumppanuussopimusmalli on osoitus molempien osapuolten halusta kehittää toimintaa yhdessä. Sopimus kattaa laivojen Icon 3 ja Icon 4 rakennusaikaiset telineet, sääsuojauksen sekä henkilönostimet. Tällä hetkellä vielä maailman merille pääsyä odottaa rakenteilla oleva Icon 2.
Uuden sopimusmallin myötä jokainen uusi laivaprojekti aloitetaan aina kehitysvaiheella. Kehitysvaiheen tarkoitus on ottaa oppia aikaisemmasta laivaprojektista ja tuoda sitä kautta kehitettäviä ja parannettavia asioita esille. Sopimuksen ehkä kaksi merkittävintä tavoitetta on kustannustehokkuus sekä yhdessä määritetyn tavoitebudjetin pitäminen. ”Sopimuksen luvut ja tavoitteet ovat läpinäkyviä molemmille osapuolille, ja tavoitteiden toteutumista ja tuotannon edistymistä seurataan tarkoin”, lisää Henri Remander, Meyer Turun telinekoordinaattori.
Ramirentin rooli telakalla on monipuolinen. Aiemmin mainitun kaluston lisäksi Ramirent toimittaa väliaikaisen sähköistyksen ja lämmityksen palveluita rakenteilla oleviin laivoihin sekä erilaisia työmaa- ja muita tiloja rakentamisen tarpeisiin. Telakan alueella sijaitsee Ramirentin pieni konevuokraamo sekä telinevarikko. ”Ramirent on tärkeä osa tuotantoamme. Odotus on aina ollut, että tukitoiminnot palvelevat tuotantoa niin, että työt tulevat tehtyä aikataulun mukaan, ja Ramirent on onnistunut tässä”, Kivikoski toteaa. Hän ja Henri Remander tämän taatusti tietävät, onhan heillä molemmilla pitkä tausta telakalla – Remanderilla myös Ramirentin telinetyön työnjohtajana.
Joustavuutta ja nopeaa reagointia
Miksi sitten Ramirent on valikoitunut tärkeään kumppanin rooliin? Raija Elon mukaan yhteistyö juontaa juurensa historiaan, sillä Ramirent osti Turun telakan telinetoiminnot vuonna 2003. Tämän jälkeen on opittu ”talon tavoille” puolin ja toisin. Henri Remander huomauttaa, että Ramirentillä on tarpeeksi kalustoa telakan tarpeisiin ja sen lisäksi pitkä kokemus esimerkiksi huoltosähkö- ja telineasioissa. ”Tiedän, että siellä on palkkalistoilla ammattilaisia, jotka hallitsevat omalta alaltaan käytännössä kaiken.”
Telakan arki on täynnä yllätyksiä ja ilman niitäkin kiirettä pitää, ja siksi joustavuus ja nopea reagointi ovat avainasemassa. ”Nopeat refleksit ja joustavuus”, Remander kiteyttääkin päivittäisen yhteistyön kulmakivet. Myös Elo korostaa joustavuuden tärkeyttä. Se jos mikä on omiaan rakentamaan tiivistä kumppanuutta.
Erityisesti Remander arvostaa sitä, että tarpeen tullen Ramirent on ”mukana talkoissa”: jos telakan tuotannon eteneminen sitä vaatii, ramilaiset pystyvät tulemaan avuksi nopealla aikataululla.
Yhteistyön hedelmät näkyvät arjessa
Yhteistyön tulokset näkyvät konkreettisesti telakan arjessa. ”Ramirentin perustoiminnot mahdollistavat monia asioita laivanrakennuksessa: Korkealla työskentelyyn tarvitaan välttämättä nostimia ja telineitä. Sähköä ja valaistusta sekä usein myös sääsuojausta tarvitaan, koska laivoja rakennetaan ulkona Suomen vaihtelevissa olosuhteissa”, Tomi Kivikoski listaa.
Vuosien mittaan moni asia telakkamaailmassa on muuttunut, ja esimerkiksi rakennettavien laivojen koot ovat yleisesti ottaen kasvaneet myös Meyerin Turun telakalla. Tällöin huomioon on otettava uusia asioita, kuten aiempaa huomattavasti suuremmat materiaalimäärät. Aina ei kaikki voi mennä täysin nappiin, ja Kivikosken mukaan joskus esimerkiksi resursointi työntekijämäärässä on aiheuttanut päänvaivaa. Arjessa tulee vääjäämättä eteen pieniä haasteita, joita selvitellään ja joista keskustellaan. ”Koskaan ei mikään homma ole jäänyt tekemättä, ja olemme olleet tyytyväisiä Ramirentin nopeisiin korjaaviin peliliikkeisiin”, Kivikoski mainitsee.
Entisenä ramilaisena Henri Remander näkee asian toisen puolen: ”Myös telakalla ymmärrys konevuokrausta ja Ramirentin toimintaa kohtaan on lisääntynyt. On pidettävä mielessä, että vaikkapa telineet pitää tilata ajoissa ja asioihin on varauduttava. Olemme tulleet tutuiksi toistemme tapojen kanssa.”
Yleisesti ottaen Ramirentin palveluihin ollaan Meyer Turun puolelta tyytyväisiä. Erityisen mieleenpainuvana hetkenä Remander muistaa Icon 1:n jättiläismäisen lasikuvun, Aquadomen, rakennustelineiden purun, joka oli haastava kokonaisuus. Valtava määrä telineitä saatiin alas vaivaisessa kahdessa päivässä. Kivikoski puolestaan nostaa esiin laivojen merikokeisiin valmistautumisen, jolloin sääsuojat, lämmitys ja kaikki muu rakennuskalusto puretaan aivan viime hetkellä hirmuisella kiireellä. ”Se näyttää ensin mahdottomalta tehtävältä, mutta aina se vain on onnistunut”, hän toteaa. Omalta Ramirentin ajaltaan Remander muistaa senkin kerran, kun vielä merikoetta edeltävänä iltana purettiin rakennusaikaista kalustoa, ja Ramirent ainoana työkumppanina sai siitä kiitettävän arvosanan.

Katse horisontissa
Meyer Turun yhtenä strategisena tavoitteena on hiilineutraali telakka vuoteen 2030 mennessä. Ramirent tukee tätä tavoitetta tarjoamalla ”vihreitä koneita” ja kehittämällä kestäviä ratkaisuja. ”Ramirent on yrityksenä askeleen edellä kestävän kehityksen asioissa”, Raija Elo toteaa. Tomi Kivikoski huomauttaa, että myös työturvallisuusasioissa Ramirent on omaa luokkaansa oleva malliyritys. Vastuullisuutta sekin.
Tulevaisuudessa Ramirent ja Meyer Turku jatkavat yhteistyön syventämistä ja kehittämistä. ”On selvää, että kumpikin yritys on sitoutunut toiminnan kehittämiseen. Odotamme kehitysideoita, joita tulee projektin tiimoilta esiin. Ramirentin asiantuntijoilta toivomme selkeitä näkemyksiä heidän erikoisalansa töiden toteuttamisesta”, Elo sanoo.
Konkreettisia esimerkkejä toimista, joilla Ramirent syventää yhteistyötä, ovat logistiikan kehittäminen, kaluston optimointi IoT-laitteiden avulla sekä integroituminen Meyerin SAP-järjestelmään. Yhteistyön voima näkyy myös siinä, että molemmat osapuolet ovat valmiita antamaan ja vastaanottamaan palautetta.

Meyeriltä ollaan valmiita suosittelemaan Ramirentiä kumppanina: ”Joustavuus on kiitettävää ja asiakkaalle etsitään aina uusia vaihtoehtoja”, Raija Elo mainitsee. Tomi Kivikoski komppaa: ”Asiakaspalvelu on tosiaan hyvää ja asiakasta kuunnellaan. Ramirentillä on telakalla myös hyvä ja aktiivinen työnjohto. Turvallisuuskulttuurista erityismaininta.” Henri Remander haluaa vielä nostaa hyvän kokemuksen uusimmista sopimusneuvotteluista: ”Käsittelimme vaikeita asioita pitkään ja hartaasti, mutta neuvottelut sujuivat hyvässä hengessä ja kertoivat tiiviistä yhteistyöstä, jonka ansiosta yhteisymmärrys saavutettiin.”
Ramirentin ja Meyer Turun tarina on esimerkki siitä, miten pitkäaikainen kumppanuus, avoin kommunikaatio ja jatkuva kehitystyö voivat johtaa menestykseen. Yhdessä rakennamme paitsi maailman upeimpia risteilyaluksia, myös vahvaa pohjaa tulevaisuuden yhteistyölle.
