Asiakkuuspäällikkö Joni Leppänen kantoi oman kortensa kekoon hankkimalla työsuhdeautokseen sähköauton.

Turussa Ramirentin asiakkuuspäällikkönä useamman vuoden työskennellyt Joni Leppänen sai vihdoinkin haluamansa Ford Mustang -sähköauton työsuhdeautokseen. Näin hän omalta osaltaan toteuttaa Ramirentin vihreitä arvoja.

”Toki päätökseen vaikutti myös puhdas rahakysymys, sillä sähköauton verotusarvo on pienempi kuin bensa- tai dieselauton”, Joni myöntää. ”Rahaa säästyy myös Ramirentin kassasta, sillä yksi auton latauskerta maksaa noin yhdeksän euroa, ja sillä ajelee kesäaikana jo monta sataa kilometriä.”

Ennakoimalla säästöä sähkönkulutukseen

”Sähköautossa kannattaa huomioida se, että kaikki sähköiset toiminnot, kuten lämmitys, ilmastointi ja ratinlämmitin ynnä muut, syövät auton akussa olevaa sähköä, joten ihan täydellä teholla ei näitä mukavuustekijöitä välttämättä kannata käyttää. Toisaalta sähköauton pystyy esilämmittämään ennen ajoon lähtöä, jolloin niitä ei tarvitse täysille kääntääkään”, ohjeistaa Joni Leppänen. ”Sähkönkulutus vähenee tuntuvasti, jos pystyy ennakoimaan ja suunnittelemaan ajonsa edes hiukan etukäteen, ja näin autolla kykenee ajamaan pidemmälle.”

Sähköauto toimii mallikkaasti liikkuvaa myyntityötä tekevällä

Kesällä Joni pystyy ajamaan sähköautollaan yhdellä latauksella noin 460 kilometriä ja talvella 320 kilometriä. Pakkasen kireys ei juurikaan vaikuta kilometrimääriin. Jonin ajot sijoittuvat pääosin Turun talousalueelle, joten yön aikana ladattu akku riittää suhautteluun asiakkaiden luo mennen ja tullen.

”Toivoisin toki, että latausasemat lisääntyisivät maanlaajuisesti, ja myös että sähköautojen akkujen kapasiteetti paranisi, jotta tulevaisuus olisi sähköautoille valoisampi”, Joni toteaa.

”Toisaalta autot ovat tänä päivänä jo niin fiksuja, että syöttämällä autoon matkasuunnitelman auto kyllä kertoo, mistä matkan varrelta löytyy latausasemat. Ei niitä tarvitse itse etsiskellä.”

Mies asettaa sähköauton lataukseen

Juttu on julkaistu RamiSanomissa 1/2022.