Kirjoittaja Nina Pirinen Triplan rakennustyömaalla

Ei varmasti enää kenellekään ole jäänyt epäselväksi se tosiasia, että meidän on viimeistään nyt tehtävä merkittäviä toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Maailman poliittinen tilanne on myös osoittanut sen, että fossiilisesti tuotettu energia täytyy korvata uusiutuvilla energialähteillä ja kulutusta on hillittävä pikimmiten. On kuitenkin ilahduttava nähdä, että yritykset kautta maailman ovat lähteneet talkoisiin ilmaston lämpenemisen hillitsemiseksi. Myös Ramirent osana eurooppalaista Loxam-konsernia on asettanut kunnianhimoiset tavoitteet päästöjensä vähentämiseksi.

Kaikki ilmastonmuutoksen hidastamiseen vaikuttavat teot ovat tärkeitä. Jokaisella teolla on merkitystä, oli se teko sitten pieni tai vähän suurempi. Jokainen voi yksilötasolla tehdä jotain. Tekojen vaikuttavuutta kannattaa kuitenkin mitata laskemalla oma hiilijalanjälki. Vain siten saadaan selville päästöjen jakautuminen ja voidaan tehdä muutoksia niille alueille, joilla on eniten vaikutusta hiilijalanjäljen pienentämiseen. Ramirent on laskenut oman hiilijalanjälkensä vuodesta 2019 alkaen.

Ramirentillä kunnianhimoiset tavoitteet päästöjen vähentämiseksi

Loxam-konsernin ja sen osana Ramirentin tavoitteena on vähentää toiminnan suoria päästöjä 50 prosenttia ja epäsuoria päästöjä 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Jotta tavoitteet eivät olisi vain sanahelinää, Loxam on allekirjoittanut YK:n tieteeseen perustuvan päästövähennysaloitteen (Science Based Targets Initiative), jonka tavoitteet pohjautuvat Pariisin ilmastosopimukseen. Kirjoittaessani tätä maaliskuun 2022 alussa sitoumuksen oli allekirjoittanut 2601 yritystä ympäri maailman. Olen siis ylpeä työnantajastani, joka on etunenässä toimimassa ilmastonmuutoksen hidastamiseksi.

Ramirent-konsernin jokainen maa sopeuttaa tavoitteet omaan tilanteeseensa ja lähtökohtiinsa. Suomessa Ramirent on asettanut tavoitteeksi laskea jokaisen RamiSmart-asiakasportaalin kautta tehdyn tilauksen hiilijalanjäljen vuoden 2022 loppuun mennessä. Olemme myös asettaneet tavoitteeksi nostaa konevuokriin liittyvien kuljetusten täyttöasteen 60 prosenttiin vuonna 2024. Vuonna 2025 tankkaamme kaikki vuokralle lähtevät koneet uusiutuvilla polttoaineilla. Haluamme myös tarjota sähkö- tai akkukäyttöisen vaihtoehdon kaikissa kone- ja laiteryhmissä vuoteen 2028 mennessä.

Monenlaisia keinoja tavoitteiden saavuttamiseksi

Digitaaliset työvälineet itsessään ovat mainio keino vähentää toiminnan päästöjä, koska ne monesti sujuvoittavat prosesseja ja vähentävät hukkaa. Ramirentin RamiSmart-asiakasportaalissa voi tällä hetkellä tehdä kalustotilauksia ja -palautuksia sekä huoltopyyntöjä ja lisäksi hoitaa kulunvalvontaa ja olosuhdehallintaa. Tämän vuoden aikana tavoitteena on lisätä portaaliin myös päästölaskuri, jolla asiakkaamme näkevät suoraan vuokrauksien tuottamat päästöt.

Kone- ja laitevuokriin sisältyy luonnollisesti paljon kuljetusta asiakkaiden ja Ramirentin toimipisteiden välillä. Kuljetusten täyttöasteet ovat yleisesti alalla melko surkeat, koska tilanteisiin on monesti reagoitava heti eikä välttämättä ole aikaa toteuttaa kuljetusta optimaalisimmalla tavalla. Olemme kuitenkin asettaneet tavoitteeksi nostaa kuljetusten täyttöasteen 60 prosenttiin vuonna 2024. Näihin talkoisiin kutsumme mukaan myös kaikki asiakkaamme, jotka voivat omalla ennakoinnillaan parantaa kuljetusten optimointia ja siten vähentää niiden aiheuttamia päästöjä. Olemme ottaneet avuksi myös uuden ajojärjestelyohjelman, jonka myötä voimme ohjata kalustokuljetusta taloudellisemmaksi sekä vähäpäästöisemmäksi.

Siirtymäaikana ennen koneiden sähköistymistä ovat biopolttoaineet oiva keino vähentää päästöjä. Varsinkin raskaimmissa koneissa akkuteknologia vaatii vielä kehitystyötä ennen kuin se on kaikkien saatavilla. Ramirent alkoi tankata kaikki Helsingin Suutarilan toimipisteeltä vuokralle lähtevät koneet uusiutuvalla polttoöljyllä vuosi sitten, ja nyt jakelua ollaan laajentamassa. Vuonna 2025 tavoitteenamme on, että kaikki Ramirentiltä vuokralle lähtevät koneet on tankattu uusiutuvilla polttoaineilla.

Teknologian kehittyessä ja saatavuuden parannuttua Ramirent tavoittelee täysin sähköistä valikoimaa kaikissa tuoteryhmissään vuoteen 2028 mennessä. Olemme jo nyt nostimissa lähellä 90 prosentin tavoitetta akku- ja sähkökäyttöisessä kalustossa. Lähtökohtaisesti kaikki hankintamme toteutetaan vihreitä periaatteita noudattaen.

Tavoitteita ja niiden toteutumista seurataan tarkalla korvalla. Niitä myös tullaan asettamaan matkan varrella lisää. Tehtävää siis riittää, mutta se on meille kaikille varmasti mieluista, koska vain niin voimme saavuttaa paremman tulevaisuuden.

Paljonko on yksi tonni CO2-päästöjä?

Moni varmasti ihmettelee, onko tonni hiilidioksidipäästöjä paljon vai vähän. Yksi suomalainen tuottaa keskimäärin 10 tonnia CO2-päästöjä vuodessa. Kolmannes suomalaisten päästöistä tulee asumisesta ja muut merkittävät päästölähteet ovat liikkuminen ja ruoka. Noin yhden CO2-tonnin suuruinen päästö syntyy esimerkiksi autoilemalla dieselkäyttöisellä farmariautolla 7 500 km tai syömällä 67 kg naudanlihaa.

Artikkeli on julkaistu RamiSanomissa 1/2022.