Ramirent Finland Oy on ollut tuottamassa työmaapalveluita Helsinki-Vantaan lentoasemalle terminaali 2:n laajennustyömaalla. Hanke on toteutettu allianssina, jonka päätoteuttajana on toiminut SRV. Oma projektiorganisaatiomme on vastannut työmaapalveluiden toteuttamisesta suoraan työmaalta käsin.
Aivan lentokentän ytimeen työmaa-alueelle perustettiin oma projektitoimipiste helpottamaan urakoitsijoiden arkea nopeatempoisella työmaalla. Toimipisteeltä vuokrattiin työmaalle Ramirentin kalustoa, minkä lisäksi pisteellä koordinoitiin muita työmaalle tuotettuja Ramirentin palveluita.
Ramirentin palvelut työmaalla
Palvelukokonaisuuteemme kuului isona osana perinteisen konevuokrauksen lisäksi työmaasähköistys sekä –logistiikka. Näiden lisäksi työmaalla toteutettiin muun muassa työmaalämmityksen suunnittelu ja toteutus, liikenneturvakaluston asennuksia sekä muita pienempiä palveluita.
Työmaan logistiikkaurakoitsijana Ramirent suunnitteli ja toteutti työmaan logistiikkasuunnitelman. Yhdessä tilaajan kanssa viimeistellyn logistiikkasuunnitelman pohjalta toteutettiin työmaalle toimiva logistiikkaratkaisu. Työmaalla käytettiin sähköistä logistiikanohjausjärjestelmää, jonka avulla materiaalitoimitukset yhteensovitettiin keskenään ja logistiikkaorganisaation resurssit pystyttiin suunnittelemaan järkevästi. Logistiikkaorganisaatiomme hoiti kuormanpurkujen lisäksi muun muassa materiaalisiirrot ja -nostot sekä työmaan liikenteenohjauksen.
Laadimme myös työmaasähköistyssuunnitelman sekä vastasimme sen päivittämisestä ja toteutuksesta. Työmaalla päivystänyt työryhmä toteutti muutoksia työmaasähköihin päivittäin aina työmaan muuttuessa. Kehitimme työmaalle asiakkaan toiveesta etäohjauksella toimivan ratkaisun uuden parkkihallin työmaavalaistukseen. Etäohjausjärjestelmän tavoitteena oli luoda kustannus- ja energiasäästöjä yli tuhannen 48V led-pallovalaisimen valaistusjärjestelmään.
Huomio turvallisuuteen ja sisäilman laatuun
Osana konevuokrauspalvelua hoidimme omien koneidemme viikkotarkastukset työmaalla, jotta tarkastuksien laatu ja säännöllisyys pystyttiin takaamaan. Noin kaksi vuotta kestäneellä laajennustyömaalla olikin parhaimmillaan yhtä aikaa reilu 200 Ramirentin nostinta käytössä eri asennustöissä. Sisätyövaiheen alkaessa laajennustyömaalla siirryttiin käyttämään ainoastaan sähkö- ja akkukäyttöisiä koneita ja nostimia. Näin parannettiin sisäilman laatua ja muun muassa terminaalin lähtöaulan ainutlaatuinen puualakatto ei altistunut pakokaasujen tuottamille haitoille.

Projektitoimipisteellämme järjestettiin turvavaljaiden tarkastuspäiviä, jolloin urakoitsijat saivat tuoda omat turvavaljaansa tarkastettavaksi työmaalla. Järjestimme työmaalla lisäksi torninosturien alamieskoulutuksia aina tarvittaessa, yleensä useamman kerran kuukaudessa. Koulutuksiin pääsi osallistumaan varsin lyhyelläkin varoitusajalla, minkä etenkin uudet etäkoulutuksemme mahdollistivat.
Uudenlaisia palveluita
Uusina palveluina työmaalla lanseerattiin päästölaskentaseuranta sekä Rami360-kuvaus. Päästölaskennalla seurataan Ramirentin tuottamien palveluiden sekä koneiden ja laitteiden tuottamia päästöjä. Tilaaja pääsi seuraamaan kuukausitasolla palvelukokonaisuutemme päästöjä aina toimituksesta palautukseen.
Työmaalla toteutettu Rami360-palvelu yhdistää 360°-kuvauksen sekä laserkeilauksen. Kuvaus tehtiin uudella terminaali 2:n alueella, jossa kuvauksen pääasiallisena kohteena oli terminaalin puinen alakattorakenne. Asiakas tilasi kuvauksen seuratakseen kattorakenteen mahdollista elämistä ja vuodenaikojen vaikutusta siihen.
