Ramirentillä asiakaslähtöinen ajattelutapa ohjaa toimintaa. Palveluiden tarjonnan laajuutta ja kehittymistä katsotaan asiakkaan näkökulmasta, kuunnellen ja asettaen keskiöön ne arvot, jotka asiakas kokee merkitykselliseksi. Vaan mitä ovat ne arvot konevuokraamisen maailmassa, joita asiakas arvostaa? Millaisia palveluita on syytä ylläpitää ja kehittää?
Sanonta ”suutari pysyköön lestissään” ei varmasti ole tuulesta temmattu. Konevuokraus ja sitä tukevat toiminnot ovat Ramirentin kulmakiviä. Palveluita on useita ja niitä kaikkia kehitetään asiakas etusijalla, ammattitaidolla. Fokus on asetettu oikeisiin asioihin, jolloin palveluiden laatu pysyy mutkattomana ja luotettavana. Se, mitä tehdään Ramirentin toimesta, helpottaa asiakkaan työtä, ei kuormita – ja sitä asiakas arvostaa.
Yhtenä esimerkkinä Ramirentin palveluista mainittakoon koneiden huollot. Työmailla reagoidaan nopeasti mahdollisiin rikkokoneisiin, jolloin huoltomiehet saapuvat työmaalle tarkistamaan ja huoltamaan koneen, tai se siirretään Ramirentin huoltohalliin ja asiakkaalle toimitetaan vaihtokone tilalle. Asiakkaalle on etusijalla saada oma työmaa pysymään aikataulussa, joten kyseisen palvelun laadulla on valtava merkitys.
Huolimatta siitä, että vuokrakalusto käy aina palautustarkastuksessa ja huollossa ennen seuraavaa työmaata, elämme kuitenkin koneiden maailmassa, jossa uusikin laite voi toisinaan pettää. Tällöin nousee suureen merkitykseen huoltopalvelun nopeus ja mutkattomuus. Se, ettei huoltomies tule esimerkiksi pitkän matkan päästä, on huomattava etu asiakkaalle, puhumattakaan laajasta valtakunnallisesta kaluston kattavuudesta: uusi kone saapuu korvaamaan rikkoutuneen ripeästi.
Yhteys tilaajan ja toimittajan välillä
Ramirentin asiakaspalvelu ja toimipisteiden vuokraamot ovat aina valmiita palvelemaan. Usein pohjan yhteistyölle toimijoiden välillä tekee kasvotusten syntynyt henkilökemia ja luottamus. Sitä varten ovat esimerkiksi asiakkuuspäälliköt, jotka kiertävät työmailla ja neuvotteluissa tapaamassa asiakkaita. Työmailla arvostetaan sitä, että siellä käydään säännöllisesti ja kalustonvuokrausta optimoidaan hankkeiden eri vaiheissa Ramirentin toimesta.
Erityisesti avainasiakkuuksien kohdalla, joilla on usein oma vastuumyyjä, on tärkeää, että talon sisällä tarvittava tieto kulkee. Ramirentillä työyhteisön toverillisuus ja yhdessä tekeminen korostuvat, jolloin tieto tosiaan kulkee, eikä ole pelkoa siitä, että sovittu asia jäisi hoitamatta vaikkapa sairastapauksen vuoksi. Yrityksen omat järjestelmät mahdollistavat tiedonkulun ja -jakamisen valtakunnallisesti.
Yhteyksistä kun puhutaan, niin niihin vaikuttavat luonnollisesti myös luotettavat kuljetuspalvelut. Ramirentillä kuljetukset luonnistuvat niin omalla kalustolla kuin tärkeiden ja toimivien yhteistyökumppaneiden kautta. Kuljetuspalveluita kehitetään yhteistyössä, ja niihin haetaan koko ajan asiakkaan etuun tähtääviä toimintamalleja ja -tapoja. Myös kuljetusasioissa tiedonkulun merkitys korostuu, niin toimitettaessa kuin noudettaessa kalustoa.
Kurottaen myös matalalle
Talven olosuhteet luovat usein rakennustyömaille melkoisia haasteita. Ramirent tarjoaa kattavasti vuokrakoneita myös talvisiin olosuhteisiin sekä niiden olosuhteiden hallitsemiseen, esimerkiksi roudansulatuskalustoa ja minikuormaajia. Myös Ramirentin kurottajapalvelut toimivat ympäri vuoden, minkä myötä on saatavilla myös ammattitaitoiset kuljettajat. Työmaiden toimintojen helpottamiseksi on merkityksellistä, että kaikki nämä palvelut saadaan yhdestä ja samasta paikasta.
Kurottajista on erityinen hyöty työmaiden logistiikassa, kun kuormia puretaan, tavaroita siirrellään tai tehdään erilaisia nostotoimenpiteitä. Ei sovi unohtaa myöskään talven lumi- ja hiekoitustöitä tai vaikkapa jätehuoltoa, jossa kurottajakuski voi luoda säästöä huolehtimalla roskien kuljettamisesta ja lajittelusta. Kun koneen mukana tulee myös tehokas työntekijä, on mahdollista hyödyntää tätä yhtälöä hankkeen moniin tehtäviin. Jokainen pienikin säästön paikka työmaalla on näinä haastavina aikoina olennaista.
Työmaapalvelut perustamisesta luovutukseen
Asennuspalvelut, olosuhdepalvelut, tankkauspalvelut, huolto ja hoitaminen… you name it, työmaapalvelut takaavat hankkeiden sujumisen. Työmaapalveluiden rooliin kuuluu monenlaista toimenpidettä työmailla, pienistä suuriin työkokonaisuuksiin, sekä lisäksi Ramirentin Event-liiketoiminnan sopimien tapahtumien kokoamista ympäri vuoden.
Työmaapalveluiden tarve on erityisesti suurissa hankkeissa oleellinen, jotta asianomainen urakoitsija voi keskittyä omaan työhönsä ja osaamisalueeseensa keskeytyksettä. Ramirentillä työmaapalveluilla on oma työnjohto, joka vastaa toimeksiantajien kohteista kuin omistaan. Yhteinen etu syntyy luottamuksesta ja osaamisen laadusta. On hienoa voida todeta, että keskittäminen Ramirentille sen kokonaisvaltaisten palveluiden ja pitkän linjan ammattitaitoisen henkilöstön myötä luo säästöä ja myös tukee hankkeiden nopeaa etenemistä.
Mielipide keskittämisestä: Eikun laskin käteen ja pohtimaan, saisitko suuremman hyödyn keskittämällä Suomen suurimpaan konevuokraamoon, vai ottamalla kalustoa vuokralle sieltä täältä? Uskaltaisin todeta kokemuksesta, että muun muassa säästöt kuljetuksissa, oman henkilöstön keskittyessä heille osoitettuun työhön sekä ajansäästö (=rahaa) siinä, että voi soittaa yhdelle luotettavalle taholle, jossa konevuokraamiseen liittyvät asiat hoidetaan puolestasi yhteistä etua tavoitellen, tulee nopeasti edullisemmaksi kuin se, että otat yhden koneen edullisesti tuolta ja toisen halvemmalla täältä. Katson itse töiden ulkopuolella kilpailuttamiani tarjouksia läpikäydessä kokonaisuutta sisällöstä ja kokonaishinnasta – miksi en tekisi sitä konevuokrauksessa?