Asiakkaat ovat yritystoiminnan elinehto. Tyytyväisyys yrityksen toimintoihin ja palveluihin johtaa pitkiin asiakassuhteisiin. Niiden ylläpitäminen vaatii systemaattista työtä ja ajatusta, myös siinä vaiheessa, kun tilanne vaikuttaa hyvältä yrityksen näkökulmasta. Silloin ei ole aika paukutella henkseleitä, vaan jatketaan uusien keinojen suunnittelua, jotta pysytään alan halutuimpana kumppanina.
Asiakkuuspäällikön roolissa näiden suhteiden ylläpito ja uusien asiakkaiden hankkiminen on tärkeä osa työtä. Työnkuva on siis paljon enemmän kuin pelkkää myyntiä. Omassa työssäni asiakkuuspäällikkönä pääsen läpikäymään koko konevuokraamon tarjoamaa palvelukokonaisuutta asiakkaan kanssa sekä keskustelemaan käytännön asioista. Saan toimia asiakkaan yksilöitynä kontaktihenkilönä, joka tarjoaa sen yksinkertaisimman väylän kaikkiin Ramirentin palveluihin sekä luo yhteyden useiden tahojen välille.
Asiakkaan rinnalla
Asiakkaiden laadukas palveleminen tarkoittaa omassa työssäni sitä, että olen helposti tavoitettavissa, valmiina auttamaan ja pidän säännöllisesti yhteyttä asiakkaisiini. Tärkeimpänä se, että luvatessani hoitaa jonkin asian, sen teen. Olen huomannut, että Ramirentillä asiakkuuksien hoitaminen ei ole raakaa yksilökeskeistä myyntiä vaan aitoa ihmisläheisyyttä ja tiimissä tekemistä, asiakasta kuunnellen. Parhaita hetkiä ovatkin ne, kun asiakkaan kanssa saavutetaan molemminpuolinen luottamus, jolloin jutunaiheita riittää muustakin kuin työelämästä.
Työssäni uusasiakashankinta on tavoitteellista ja ennakkoon suunniteltua. Se uppoutuu kalenterissani sopiviin hetkiin, mutta etusijalla pysyy aina olemassa olevien asiakkaiden palveleminen. Toisinaan tuo ”sopiva hetki” uusien asiakkaiden hankinnalle muuttuukin varatuksi hetkeksi asiakkaan kanssa työmaalla. Kun puhelu tulee, on oltava valmiina toimimaan. Myyntityössä konevuokraamossa on oltava joustava, pitkäjänteinen, avoin ja rehellinen, jotta asiakas palaa luoksesi aina uudelleen.
Tukena ja innovaattorina
Kun myyjä onnistuu luomaan asiakassuhteen ja tarjoamaan kaluston asiakkaalle, on yksi osa prosessista menty eteenpäin, mutta se ei yksinään riitä. Tavoitteena on aina luoda asiakkaalle turvalliset olosuhteet ja tukea tätä myös oman liiketoimintansa kehittämisessä. Ramirentiltä löytyy useita ratkaisuja ja asiakkaita helpottavia palveluita asiakkaan hyödynnettäväksi. Avullamme kasvava asiakas takaa kehittyvän ja pitkäaikaisen yhteistyön.
Erilaiset työmaiden suunnittelupalvelut tukevat asiakkaan toimintoja vuokrakaluston hallinnassa ja hankinnassa. Erityisesti yhteisillä työmailla kaluston optimointi synnyttää parhaimmillaan suuria säästöjä useille toimijoille sekä työmaan kokonaiskustannuksiin. Kun jokaisen urakoitsijan ei tarvitse vuokrata työmaalle esimerkiksi omaa henkilönostinta, vaan vuokrattu kalusto kalenteroidaan ja varataan eri työvaiheiden tarpeiden mukaisesti työmaalla toimijoiden kesken, työmaasta saadaan myös turvallisempi ja ympäristöystävällisempi.
Lue kokonaisratkaisustamme Triplan työmaalla Helsingissä.
Kestävää kehitystä
Kaluston vuokraaminen on kestävä valinta, jonka myötä hiilijalanjälki pienenee. RamiGreen-konsepti tarjoaa asiakkaillemme mahdollisuuden vähentää ympäristökuormitustaan muun muassa päästölaskennan, optimointipalvelun, päästökompensoinnin, vähäpäästöisempien koneiden ja uusiutuvien polttoaineiden kautta.
RamiSmart-työmaaportaali, kulunvalvonta, koneohjaus, paikannus, RamiPro-koulutukset… Monia Ramirentin palveluita on kehitetty vihreällä ajatuksella, mutta myös asiakkaan kannattavuutta ajatellen työajan tehostamiseksi ja kulujen hallinnoimiseksi. Omassa roolissani pidän aina silmällä tätä kokonaisuutta työmailla käydessäni. Pyrin tarjoamaan ratkaisuja sillä ajatuksella, että ne luovat helpotusta hankkeen sisäisissä toiminnoissa. Pitämällä asiat yksinkertaisina saadaan aikaan sujuvaa palvelua ja tyytyväisiä asiakkaita.
Ympäri käydään, yhteen tullaan
Asiakassuhteiden ja palveluiden kehittäminen ovat olleet näinä erikoisina aikoina useiden keskusteluiden aiheena yritysten sisällä. Meillä asiakkaat ovat mukana innovoinnissa, sillä he ovat luonnollisesti näiden kehittämisajatusten lähde. Myös omassa toimenkuvassani pyrin kysymään asiakkaiden kokemuksia ja kehittämään myös omaa toimintaani, sillä tärkein mittarini onnistumisessa on asiakastyytyväisyys.
Muistatteko sen televisiosta tutun Putous-hahmon nimeltään Ymmi Hinaaja, joka aina hoki, että ”ei se yhteiskunta sillä tavalla pyöri, että…”? Voisin veikata Ymmin toteavan, ettei yhteiskunta pyöri yksin ihmetellessä, vaan yhdessä tehden ja toisiimme tukeutuen. Joku voi olla jo keksinyt ratkaisun, joten ei suinkaan kannata keksiä lamppua uudelleen. Jaetaan kokemuksia, jaetaan opittua, ollaan läsnä ja kuunnellaan. Näin konevuokraamon näkökulmasta: hyödynnetään olemassa olevaa kalustoa ja osaamista.