Ramirentin valtakunnallisen logistiikan perustana toimivat runkolinjat. Runkolinjojen merkityksestä kertoo se, että yli puolet pitkän matkan tilauksistamme kulkee runkolinjaston kautta. Tällä hetkellä eri runkolinjoja on viisi kappaletta: etelä–pohjoinen, pääkaupunkiseutu–Turku, pääkaupunkiseutu–Tampere, Turku–Satakunta sekä pääkaupunkiseutu–Kaakkois- ja Itä-Suomi.

Etelä–pohjoinen-runkolinja on pisin linjastomme. Sen pituus on reilut 3 000 kilometriä, ja auto liikkuu linjalla kuusi päivää viikossa vuoden ympäri. Pysähdyspaikkoja ovat kaikki kalustokeskuksemme sekä Kokkolan, Vaasan, Pietarsaaren, Kemin, Kajaanin ja Iisalmen vuokraamot. Kyseinen linja palvelee laajimmin ja on tärkein linjastoista; muut linjat on rakennettu tämän ympärille.

Lain muutosten myötä kuljettamisessa on nykyään mahdollista käyttää entistä pidempiä yhdistelmiä. Neuvottelimme mahdollisuudesta hyödyntää uutta lakia yhdessä etelä–pohjoinen-runkolinjaa menestyksekkäästi operoivan pitkäaikaisen yhteistyökumppanimme PS Nostopalvelun kanssa.

Yhteistyössä päädyimme ratkaisuun, joka on 30 metriä pitkä ns. B-juna, jossa perävaunujen kuormatilojen pituudet ovat 9,3 metriä ja 16,6 metriä. Vetoautona toimii EUR6-luokituksen Daf XF530. Yhdistelmää vetää siis ns. puoliperäveturi, jota seuraa kaksi perävaunua. Perävaunujen kuormatilat mitoitettiin siten, että ne soveltuvat parhaalla mahdollisella tavalla juuri Ramirentin tyypillisten tuotteiden kuljetuksiin.

Oikealla mitoituksella voidaan kasvattaa auton täyttöastetta, joka oli meillä jo ennestään korkea – noin 80 %. Entistä pidemmät kuormatilat kasvattavat kuljetuskapasiteettiamme. Kuormatilojen oikealla mitoituksella on myös suuri vaikutus, sillä ”tyhjiä metrejä” jää entistä vähemmän. Kokonaiskuljetuskapasiteettimme on arvion mukaan kasvanut 25–30 %.

Olemme voineet myös vähentää ilmastopäästöjä huomattavasti etelä–pohjoinen-runkolinjallamme. Täysin uusi vetoauto, HTC-yhdistelmän aiempaa pienempi vetovastus sekä kasvanut kapasiteetti vähentävät linjan kasvihuonekaasupäästöjä 30 % kuljetusyksikköä kohden.

Hyvin suunnitellut kuljetukset, korkea täyttöaste ja oikeanlainen kalusto ovatkin ne keinot, joilla Ramirent voi leikata kuljetusten päästöjä.

Lisätietoja:

logistiikkapäällikkö Tapio Juntti
Ramirent Finland Oy
puh. 040 180 1936