Kuopion Ramirentin toimipisteellä on alkamassa jouluinen asiakastapahtuma, ja henkilöstö haluaa olla yhdessä luomassa päivästä onnistuneen. Pieni kiire saa nämä uutterat työntekijät astelemaan hieman rivakammin paikasta toiseen, mutta ympärillä näkyy vilskeestä huolimatta iloisia, hymyileviä kasvoja. Mutta miksi tällaisia asiakastapahtumia järjestetään? Ja ennen kaikkea, mikä tekee asiakastapahtumasta onnistuneen?
Asiakastapahtumaa vietettiin joulukuun 14. päivä Kuopion Ramirentillä. Tapahtuma oli ensimmäinen muutaman vuoden tauon jälkeen, sillä korona- ja maailmantilanne ovat aiheuttanut sen, että tapahtumia ei ole hetkeen pidetty. Ajatus asiakastapahtumasta lähti pienestä glögitarjoilusta kasvamaan yhteistuumin hieman näyttävämmäksi kokonaisuudeksi. Tarve kohdata ihmiset livenä lupsakassa hengessä sytytti koko Kuopion työyhteisön innostuneena järjestelyihin ja tapahtuma-alueesta kehkeytyi tunnelmallisen jouluinen.
Pihalle alettiin rakentaa tapahtumaa edeltävänä päivänä mallitelinettä uudesta alumiinisesta Steiger MiTOWER:sta. Sen kiilto sai hetkeksi pysähtymään ja ihailemaan, kuinka helposti ja nopeasti se nousi täyteen korkeuteensa. Paikalle tuotiin etelästä myös RamiRekan vaunu, jonka sisällä on upeat kustomoidut tilat asiakkaiden viihdyttämiseen. Ja luonnollisesti, koska Kuopion Ramirent on tilapalveluille keskitetty toimipiste, tuotiin esille myös RamiWide-tila, johon asiakkaat pääsivät tutustumaan.
Tapahtuma-alueelle aseteltiin myös Ramirentin esittelykontti, joka sisältää tuoretta pienkalustoa. Tapahtumassa päästiin arpomaan tuore Savo-Karjalan Lihan joulukinkku ja Rami-tuotteita, ja asiakastarjoiluna tapahtumassa oli makkaraa, glögiä ja joulutorttuja sekä muita jouluisia herkkuja. Vaan joulutähtenä latvuksessa oli kurottajapalveluiden tarjoama mahdollisuus päästä näkemään koko Kuopion toimipiste yläilmoista. Tapahtumapäivänä oli kirpeä pakkaskeli, mutta upeat maisemat saivat unohtamaan hetkeksi kelin viileyden.
Yhteistyön syventämistä
Asiakastapahtumia järjestetään yritysten toimesta tasaisin aikavälein. Niiden tärkeimpänä tarkoituksena on rakentaa asiakassuhteita. Työntäyteisten viikkojen aikana on toisinaan hyvä pysähtyä ja luoda paikka tai tilanne, jossa kohdata asiakkaan kanssa kasvotusten. Meistä jokainen tietää omasta kokemuksesta, että tunne ja syntyneet mielikuvat luovat vahvimman siteen ihmisiin ja myös palveluihin, joita käytämme. Kun joku suo meille mieleenpainuvan ja positiivisen kokemuksen tai kohtaamisen, se jää mieleen ja haluamme kokea sen mielekkään tunteen uudelleen.
Asiakkaat ovat Ramirentillä sydäntä lähellä, ja siitä halutaan kertoa myös heille. Kuunnellaan ja vastataan heidän tarpeisiinsa konevuokrauksen saralla. Aina asiakastapahtuman ajankohta ei välttämättä sovi kaikille, mutta jo kontaktointi kutsun myötä viestii siitä, että asiakas on huomioitu. Parhaimmillaan tämä on luonut niin sanottua jälkipoltetta ja asiakas on ottanut yhteyttä ratkaistakseen tarpeensa. Ramirentillä pysymme palvelualttiina läpi tapahtumien ja niiden jälkeen, sujuvasti kuten luvataan.
Positiivinen ja aito ilmapiiri saa asiakkaan hyvälle tuulelle. Yhteistyön syventäminen on oleellinen osa laadun ja tuottavuuden parantamista, ja se lisää asiakastyytyväisyyttä. Mikä olisikaan läpinäkyvämpi ja luottamusta osoittavampi keino kuin kutsua asiakas tapahtumaan, joka on järjestetty yrityksen toimitiloissa? Asiakas kun näkee yleensä vain pienen osan esimerkiksi henkilöstöstä, ja taustatoiminnot jäävät pimentoon. Paikan päällä pidetyssä tapahtumassa päästään luomaan kuva kokonaisuudesta.
Onnistunut tapahtuma
Suunnitteleminen on tärkein osa onnistunutta tapahtumaa. Jotta tilaisuuksista tulee rentoja ja kokonaisuutena onnistuneita, on lähtökohdat oltava pohdittuna huolella, jolloin toteutuskin voi olla onnistunut. Kuopiossa järjestelyt sujuivat jouluisen rauhallisesti, ja tapahtumassa käyneiden asiakkaiden kanssa päästiin sopimaan yhteistyön etenemisestä ja kehittämisestä. Tapahtuma oli mielekäs niin kävijöille kuin henkilökunnalle.
Mutta mikä on se mittari, joka kertoo, oliko asiakastapahtuma kannattava ja onnistunut? Totuus on, että yhden yksittäisen tapahtuman tuloksia ei välttämättä kannata lähteä analysoimaan, mutta kokeilemalla rohkeasti erityyppisten tapahtumien järjestämistä eri ajankohtina, eri kohdeyleisölle, yritys voi hyödyntää niistä saatuja kokemuksia isossa kuvassa. Tärkein osa onnistumista ovat asiakkaat. Heidät tulee kohdata, usein ja ajatuksella, jotta tiedetään missä mennään ja voidaan osoittaa kiitokset yhteistyöstä.
Millainen on sinun mielekkäin kokemuksesi jostain tapahtumasta? Minulle ihanimpia kokemuksia ovat ne tapahtumat, joissa on nähty hieman vaivaa pienine yksityiskohtineen ja yleinen tunnelma on herättänyt hyvää oloa. Mieleenpainuvimpana oivalliset kohtaamiset ja erilaisten persoonien kanssa käydyt makeat keskustelut, jotka jäävät muhimaan mielen sopukoihin vielä pitkäksi toviksi. Palaan varmasti takaisin sinne, missä minulle on tullut lämmin olo ja hymy huulille, kuten joulun aikaan mummolassa, jossa pöytä on koreana herkuista ja joulun tuoksusta, ja jossa rauha valtaa mielen.
Ihanaa joulua ja onnellista uutta vuotta!