Tilaajat saattavat tänä päivänä kysyä, onko nostotyösuunnitelma tehtynä, kun mennään tekemään jotain asennustyötä, joka vaatii erikseen taakan nostamista. Tai onko henkilönostosuunnitelma tehtynä ja miten turvallisesti asennus saadaan tehtyä esimerkiksi nostimen avulla kohteessa, joka vaatii henkilön nostamista? Tilaajaa saattaa myös kiinnostaa, onko putoamissuojaussuunnitelman tekeminen tuttua tai miten mietitään etukäteen oikeat ankkurointipisteet, jotta turvavaljaiden käyttö on ylipäänsä hyödyllistä. Oletko sinä varautunut näihin kysymyksiin?
Kun koulutukset ovat kunnossa, on työtehtäviä helppo lähteä suorittamaan tietäen, että ne tulee tehtyä turvallisesti. Tällöin myös asiakkaille pystyy vastaamaan edellä esitettyihin esimerkkikysymyksiin oikeanlaisella itsevarmuudella.
RamiPro-tiimimme järjestää monenlaisia työturvallisuuteen liittyviä koulutuksia kaikille organisaatiotasoille. Perinteisten vaadittujen korttikoulutusten lisäksi tarjolla on koulutuksia muun muassa telineturvallisuudesta, putoamissuojauksesta, pölynhallinnasta ja nostimien käytöstä. Pitkän linjan koulutusammattilaisemme varmistavat, että oppi menee myös perille. Onnistumisista kertoo koulutusten jälkeen keräämämme asiakaspalaute.
Parhaiten koulutusten hyödyistä ja sujuvuudesta osaavat tietysti kertoa niihin osallistuneet asiakkaamme. Päästetäänpä heidät siis ääneen!
Henkilönostinkoulutus – ”Erittäin hyvä ellei täydellinen!”
Koulutukseen osallistuneet ovat arvioineet kouluttajan pätevyyden ja kyvyn kouluttaa useimmiten erinomaiseksi ja vähintäänkin hyväksi. Kouluttaja mainitaankin monessa palautteessa: ”Asialliset kouluttajat.” ”Kouluttajat osasivat hommansa ja päivä meni sulavasti.” ”Kouluttajan esiintymis- ja opetustaidot 10/10.”
Koulutukseen on oltu kokonaisuudessaan hyvinkin tyytyväisiä. Monessa palautteessa kiitellään myös käytännön harjoittelua. ”Kokonaisuudessaan selkeää sisältöä. Hyvin opastettu kaikki.” ”Vaikka minulla oli yleistietoa nostimista, sain paljon vastauksia askarruttaviin kysymyksiin.” ”Täydellinen koulutus. Sai tietoa erilaisista henkilönostimista.” ”Jäi sellainen olo, että kaikki tärkeät asiat muistettiin tuoda esille.” ”Oli hyvä kokonaisuus ja onneksi ryhmän koko oli pieni, niin ajoharjoittelulle jäi hyvin aikaa.” ”Koulutuksen kesto oli sopiva. Sopivasti teoriaa ja käytäntöä.” ”Selkeä, kuuluva puhe, käytännönläheisyys, ja monia eri koneita sai ajaa. Hyvä rytmitys ja tauotus.” ”Koulutus oli ripeä ja täynnä asiaa. Hyvin välitetty tieto ilman jaaritteluja.”
Joskus sattumallakin on näppinsä pelissä: ”Aamupäivän teoriaosuudella aika kului siivillä ja iltapäivän auringonpaiste kruunasi käytännön harjoitukset.” Ja sitten se pääasia: ”Itselle oli monikin asia jo tuttu, mutta mielestäni tämä on koulutus, joka jokaisen nostimen käyttäjän olisi hyvä käydä.”
Telinekoulutus – ”Asiallinen homma”
Kouluttajan pätevyys ja kyky kouluttaa saivat taas huippuarvosanat. Kokonaisuutena koulutusta on pidetty hyvänä, ja telineisiin aiemminkin tutustuneet ovat saaneet uutta tietoa. ”Hyvä ja asiallinen koulutus. Ennenkin telineitä kasanneena tuli uutta tietoa.” ”Kurssilla käytiin hyvin tarpeellinen teoriaosuus, ja käytännön osuudessa sai hyvin kiinni telineiden rakentamiseen liittyvistä asioista.” ”Koulutus oli hyvä ja ytimekäs. Ei turhuuksia, vaan panostettiin oleellisiin asioihin.” ”Oli hyvää tietoa tulevaa esimiestyötä varten.”
Trukkikoulutus – ”Tärkeitä asioita alkaville ja jo kokeneemmille trukinkuljettajille”
Trukkikoulutuksen osalta kiitellään erityisesti käytännön harjoittelua, joka tämän tyyppisissä koulutuksissa onkin oleellinen osa. ”Ajorata oli hyvä!” ”Asiat oli selkeästi selitetty ja käytännön jakso oli myös johdonmukainen.”
Koulutuksia on toteutettu korona-aikana myös etänä. Nekin ovat saaneet kiitosta: ”Erinomainen koulutus. Aihe ei välttämättä niin tarpeellinen omassa työssä, mutta mielenkiinto pysyi yllä etänäkin, kiitos hyvän kouluttajan!”
Kurottajakoulutus ja pyöräkuormaajakoulutus – ”Tanko liukkaaks ja maanantaina töihin!”
Kuten muissakin koulutuksissa, kouluttajalla on suuri merkitys kokemukselle. ”Kouluttaja osasi hyvin vastata työskentelytilannekysymyksiin ”irl” (in real life = tosielämän) esimerkeillä. Jaksaa kurssilaisena keskittyä paremmin, kun ei ole tylsä, monotoninen kouluttaja.” ”Asiakoulutus ja asialliset kouluttajat.”
Kokonaisuutta on pidetty erittäin hyvänä: ”Paljon uutta hyödyllistä tietoa koneesta.” ”Hyvä kokonaisuus ja sopivasti taukoja. Nostohommissa kertaus on aina hyväksi.” ”Koulutuksessa käytiin konkreettisesti kurottajilla tehtäviin nostoihin liittyviä käytäntöjä läpi esimerkiksi työturvallisuuden osalta. Käytännön osuus selkeytti pyörivän kurottajan eri toimintoja ja ominaisuuksia.”
Joillain odotukset koulutuksesta eivät ole olleet kovin korkealla, ja he ovat saaneet yllättyä iloisesti: ”Loistava koulutus. Asiallinen ja rento, ei ollenkaan niin pitkästyttävä mitä odotin.” ”Ennakkotiedoista poiketen koulutus oli meille hyödyllinen, ja kouluttaja oli hyvin eläytyvä ja mukaansatempaava.”
Palautteista RamiPro-tiimi saa myös hyviä vinkkejä koulutusten parantamiseen. Esimerkiksi eräs kurottajakoulutukseen osallistunut toivoi: ”Olisin kaivannut ohjeistusta tai läpikäyntiä ajotietokoneesta kuvien kanssa. Ajohytti on niin pieni, että jos kaipaa apua, on vaikea kahdestaan ahtautua koppiin katsomaan sitä näyttöä, varsinkin kun näyttö on niin pimeä.” Tämä otetaan varmasti jatkossa huomioon.
Alamieskoulutus – ”Nyt tietää paremmin”
Alamieskoulutuksista olemme saaneet eniten sanallista palautetta. Jälleen kerran kouluttaja on mainittu usein: ”Koulutus ei ollut yksitoikkoinen, ja opetus oli sujuvaa.” ”Kouluttajan tyyli oli inspiroiva ja sopivan rempseä.” ”Kouluttaja pysyi hyvin asian ytimessä sekä sai höystettyä koulutusta hyvällä huumorilla.” ”Kouluttaja teki omalla esiintymistaidollaan ehkä vähän jopa ”tylsästä” mutta erittäin tärkeästä aiheesta viihdyttävää seurattavaa.” Riveissämme taitaa siis olla joku, jonka sisällä asuu pieni viihdyttäjä?
Etäkoulutuksista tunnutaan olevan montaa mieltä: ”Hyvä koulutus etätoteutuksesta huolimatta.” ”Näin etänä oikein hyvä.” ”Teams ei ole varmaan paras paikka tälle koulutukselle.” Toisaalta lähikoulutuksessa moni kiittelee juuri käytännön osuutta: ”Esimerkit nostoapuvälineistä, joita pääsi hypistelemään, oli hyviä.” ”Oli hyvä nähdä mallikappaleet kuluneista nostoapuvälineistä, jotta oppi, mitkä välineet ovat nostotyöhön käyttökelpoiset ja mitkä ei.” ”Kiinnikkeiden tutkiminen paikan päällä oli hyvä lisäys koulutukseen.” ”Hyvin katsottiin, miten nostokiinnityksiä tulisi nostoja varten tehdä.” ”Käytännön opetus oli hyvä. Jää semmoset paremmin mieleen.”
Koulutuksesta on koettu olevan paljon hyötyä omassa työssä: ”Koulutuksesta sai hyviä näkökulmia omaan työskentelyyn.” ”Hyvin tuli tietoa liinojen kulumisesta ja rispaantumisesta sekä siitä, mitä tulee ottaa huomioon nostoapuvälineitä käyttäessä.” ”Tiivis paketti, sen verran asiaa, että ne jäivät muistiinkin.” ”Itselle kaikki uutta asiaa ja koulutus oli hyvä ja kattava. Kouluttaja selitti asiat selkeästi.” ”Kaikin puolin hyvä koulutus, joka ehdottomasti helpottaa nostoihin lähtemistä ja turvallisuuden huomioimista.”
Noviisien lisäksi moni nostokonkarikin kokee hyötyneensä koulutuksesta: ”Tärkeää asiaa, hyvä kertaus erityisesti nostoapuvälineiden kunnon ja tarkastuksen osalta.” ”Koulutus oli juuri sellainen kuin odotinkin, ja vaikka asiat olivat tuttuja, opin silti uutta.” ”Olin aluksi hieman skeptinen koulutuksen hyödystä, mutta yllätyksekseni sain siitä hyvää yleistietoa.” ”Paljon asiaa, uutta ja vanhan kertausta. Tosi pro.”
Putoamissuojauskoulutus – ”Täynnä hyvää asiaa”
Putoamissuojaus koetaan yleisesti tärkeäksi asiaksi, joten koulutuksiinkin suhtaudutaan positiivisesti. ”Hyvä ja hyödyllinen koulutus!” ”Oli hyötyä, koska opin uusia asioita, joita ei pitäisi pitää itsestäänselvyytenä.” ”Hyvin järjestetty koulutus, joka oli täynnä hyvää asiaa.” ”Hyvä ja asiallinen koulutus. Tärkeä työssäni.”
Kaikissa koulutuksissa pyritään nimenomaan käytännönläheisyyteen, ja osallistujien taustat otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon. Tämä saakin usein kiitosta koulutettavilta: ”Hyvin osattu fokusoida asiat meidän näkökulmasta koulutusmateriaalissa.” ”Asiallinen ja käytännönläheinen koulutus.” ”Kysymyksiin saatiin vastauksia, joten tietoa löytyi.”
Tosi pro!
Artikkeli on julkaistu RamiSanomissa 2/2023.