Kelokuusen päiväkoti Vantaan Myyrmäessä tarjoaa valmistuttuaan tilat yli 150 lapselle ja heitä kaitsevalle henkilökunnalle. Erikoista on se, että päiväkotia rakennetaan valtavan, sääsuojaan integroidun siltanosturin avulla. Sääsuojan suunnittelu on vaativaa ja siltanosturin toimintavarmuudessakin on ollut kehitettävää, mutta käyttökokemukset vaikuttavat lupaavilta.
”Onhan tämä siltanosturi aika hidas, mutta pystyn ohjaamaan sitä langattomasti ja hallitsemaan liikkeitä paremmin kuin autonosturilla. Pääsen myös paljon lähemmäs asennuskohdetta varmistamaan, ettei esimerkiksi kenenkään sormia ole jäämässä elementtien väliin”, kertoo asennustöitä tekevä Jari Suonela Suorak Oy:stä, joka on puuelementtitoimittaja VVR Wood Oy:n aliurakoitsija.
Kelokuusen päiväkodin rakennusurakan tilannut Vantaan kaupunki sisällytti aikanaan urakkaan vaatimuksena sääsuojan. Tekninen ratkaisu jätettiin kuitenkin pääurakoitsijan valinnaksi.
”Pohdinnassa oli myös leveämpi sääsuoja, jonka sisälle olisi mahtunut ajamaan esimerkiksi Hiab-nosturiauton. Valitsimme kuitenkin siltanosturin, koska autonosturi olisi syönyt koko piha-alueen ja varastoalueet olisivat siten hävinneet”, Rakennustoimisto Nousiaisen toimitusjohtaja Antti Nousiainen kertoo.
”Työmaamme on lisäksi Vantaan kaupungin Green deal -pilottihanke, jossa pyritään vähentämän CO2-päästöjä. Siltanosturi on päästöttömämpi vaihtoehto, koska se liikkuu uusiutuvalla sähköenergialla.”
Perinteistä sääsuojaratkaisua avattavalla katolla ei voitu harkita, koska vain joka toinen sääsuojan telinelohkoista olisi pystytty avaamaan nostoja varten.
”Nyt olemme koko ajan sääsuojan alla. Työnteko ei keskeydy sateen takia, kuten avattavaa kattoratkaisua käytettäessä”, työnjohtaja Mikko Jokinen Rakennustoimisto Nousiaiselta vertaa.
Kosteusriskit kuriin!
Sääsuoja alkaa olla Antti Nousiaisen havaintojen mukaan vakiovaatimus kaupunkien koulu- ja päiväkotikohteissa. Muissa kohteissa sen käyttö on tapauskohtaista. Toki silloin, kun uusitaan esimerkiksi käytössä olevan rakennuksen vesikatto, sääsuojaa tarvitaan.
Vantaan kaupungin projektipäällikkö Britta Jäppinen kertoo, että sääsuojaa lähdettiin vaatimaan Kelokuusen päiväkodin työmaalla, koska puuelementtirakenteista kohdetta ei haluttu altistaa kosteudelle.
”Toimitilajohtamisemme linjauksena on, että kastumiselle enemmän vaurioalttiit rakenteet suojataan erillisellä sääsuojalla vähintään siihen asti, kun vesikatto on vedenpitävä. Erityisen välttämätön sääsuoja on silloin, kun rakennetaan puurunkoisia rakenteita tai muutoin eriaineisista kerroksellisista rakennusosista, joille kastuminen aiheuttaa vaurioitumisriskin”, hän korostaa.
Jäppinen pitää siltanosturia sen hitaudesta huolimatta hyvänä vaihtoehtona. ”Siltanosturin selkeä etu on puuelementin purku teltan sisällä ja hallittu siirto asennuskohteeseen”, Jäppinen toteaa.
”Eri vaihtoehdoissa aikaa kuluu eri asioihin: siltanosturi on melko hidas, mutta hyvä puoli on se, että elementtejä ei tarvitse siirrellä välillä. Jos taas asennetaan Hiab-autonosturilla, itse asentaminen käy nopeammin, mutta tarvitaan erilaista välisiirtelyä ja nostoa, johon palaa aikaa. Meidän näkemyksemme mukaan systeemi on toimiva ja kokonaisuutena varmaan ihan yhtä nopea molemmilla tavoilla”, Antti Nousiainen täydentää.
”Sääsuojasta on tehty toisesta päästään sen verran pidempi, että elementtipaketit pystytään tuomaan rekalla sisään ja nostamaan maahan säältä suojassa. Siltanosturilla voidaan nostaa sen jälkeen elementit suoraan maasta.”
Tukipisteet sentin tarkkuudella
Työmaalla on käytössä Ramirentin levein, 25-metrinen siltanosturi. Se on kiinnitetty samaan telineratkaisuun sääsuojan kanssa, joka on 80 metriä pitkä, 30 metriä leveä ja 25 metriä korkea. Sääsuojamateriaaliksi on valittu hengittävä verhomateriaali, koska sen tuulikuormien kestävyys on parempi kuin perinteisellä kylkisivupressulla.
Ramirentin myyntijohtaja Risto Toivonen pitää siltanosturia kohteeseen sopivana, mutta toteaa sääsuojan suunnittelun olevan vaativaa, koska siltanosturi asettaa monenlaisia rajoituksia suunnittelulle ja mitoitukselle.
”Teimme sääsuojasuunnittelun yhteistyössä tilaajan kanssa. Työkuvien tekemiseen käytettiin CAD-ohjelmia, joihin merkitsimme tukipisteet sentin tarkkuudella”, hän kuvaa tarkkuusastetta.
Siltanostureiden käyttöä on pitänyt myös vähän opetella, niiden toimintavarmuutta parantaa ja kehittää paremmin työmaaolosuhteisiin sopivaksi.
”Talvipakkaset ovat sähkölaitteille aina haastavia, mutta olemme päässeet laitevioista eroon lisäämällä ylläpitolämmityksiä sähkökaappeihin”, Toivonen kertoo.
Suomen talviset olosuhteet aiheuttavat muutenkin ajoittain haasteita. ”Olemme pyrkineet helpottamaan lumenpudotusta rakentamalla kulkutornin sääsuojan ulkopuolelle ja tekemällä kiinnityskohtia lumenpudottajien valjaille”, Ramirentin työnjohtaja Ilari Ihanus täydentää.
Tapauskohtaisia valintoja
Vaikka siltanosturi oli tähän kohteeseen ainoa mahdollinen vaihtoehto, sen valintaa ei jouduttu Antti Nousiaisen mukaan tekemään taloudellisuudesta tinkimällä.
”Siltanosturin vuokrahinta on kyllä verrattain kova, mutta ”normaalin” sääsuojan kustannushyöty olisi äkkiä syöty nosturikuluihin. Siltanosturi on myös toiminut hyvin ja se on vaivaton. Se on koko ajan työmaalla, eikä tarvitse erikseen järjestellä nostokalustoa työmaalle”, Nousiainen toteaa.
Entä käytetäänkö sääsuojaa joskus, vaikka tilaaja ei sitä vaatisi? ”Taloudellisuus arvioidaan aina tapauskohtaisesti. On kuitenkin selvä, että sääsuojan alla työskentely on tehokkaampaa, kun sateet ja tuulet eivät vaivaa. Ammattitaitoiset rakennuttajat osaavat vaatia sääsuojan kohteen sekä runko- ja vesikattorakenteen mukaan”, hän vastaa.
Kaikissa kohteissa sääsuoja ei ole Nousiaisen mielestä välttämätön tai millään tapaa järkevä. Esimerkiksi teollisuushallien tasakatot saadaan tehtyä hyvin ilman sääsuojia. Toki se vaatii työmaalla tarkkaa sääseurantaa ja paikallista suojaamista.
”Välttämätön sääsuoja on juuri Kelokuusen päiväkodin kaltaisessa kohteessa, jossa on esimerkiksi kipsilevypintaisia seinäelementtejä, jotka eivät vettä siedä.”
Fakta
Mikä?
Kelokuusen päiväkodin rakennusurakka
Missä?
Vantaan Myyrmäessä
Milloin?
8/2022–11/2023
Kuka?
Rakennustoimisto Nousiainen Oy pääurakoitsijana, VVR Wood Oy puuelementtitoimittajana ja Ramirent Finland Oy sääsuojaratkaisun toimittajana
Mitä erityistä?
Sääsuojaan on integroitu 25 metriä leveä siltanosturi
Artikkeli on julkaistu RamiSanomissa 1/2023.